مجموع نظرات: ۱
شنبه ۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۴
۰ نفر

۱۰ قرن پیش شیخ‌الرئیس ابوعلی سینا به ماندن در خانه و تقویت روحیه برای مهار بیمارهای واگیر تأکید کرده بود.

بوعلی سینا

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، بوعلی سینا حکیم و فیلسوف مشهور ایرانی ده قرن پیش ضمن توصیف و دسته‌بندی بیماری‌های واگیر، راه‌های پیشگیری از ابتلای به این بیماری‌ها را به زبان آورده بود، باکمی جستجو از کاربران اینترنتی به زندگی پزشک و فیلسوف بزرگ حسن بن علی بن سینا ملقب به شیخ‌الرئیس متوجه شدم این حکیم بزرگ در زمان خود توصیه‌هایی برای پیشگیری از بیماری‌ها بخصوص بیماری طاعون که در زمان حیات وی اتفاق افتاد دارد که تا حد زیادی مشابه به توصیه‌هایی است که امروزه برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا (کووید ۱۹) می‌شنویم.

می‌توان گفت ابن‌سینا این فیلسوف بزرگ جهان راه‌های پیشگیری از طاعون سخن می‌گفت که از بیماری نترسید، از تجمعات دوری‌کنید، زیرا ویروس از طریق هوا نیز منتشر می‌شود، مساجد و بازارها باید به‌صورت موقت تعطیل شوند. همه باید در خانه خود نماز بخوانند، وجوه نقد باید با سرکه ضدعفونی شوند، هرکسی که از چنین بیمارانی نگهداری می‌کند باید در دماغش پنبه آغشته به سرکه فروکند و برگ گیاه درمنه را بجود. ابن‌سینا در کنار بقراط و جالینوس از نخستین کسانی در جهان است که درباره طب، کتاب نوشته است، کتاب قانون معروف‌ترین کتابی است که به مدت هفت سده از کتب مرجع در علم پزشکی بود. او علاوه بر معرفی طاعون، مننژیت و یرقان (بیماری ناشی از اختلالات کبدی) را نیز به‌درستی توصیف کرد. ضمن اینکه به‌صورت مفصل درباره آثار روان‌درمانی سخن گفته است.

این روزها که بحث رعایت بهداشت و سعی در پیدا کردن درمان آن در محافل دانشگاهی و نهادهای سیاست‌گذاری، مطرح است، این سؤال در ذهن بسیاری از دانشگاهیان نقش بسته که آیا ابن‌سینا باآن‌همه ژرف‌نگری و تسلط بر علم پزشکی، فلسفه، منطق و برخورداری از هوش و ذکاوت خارق‌العاده‌اش راهی برای مهار این ویروس وجود دارد.

شاه‌کلید طب سنتی حفظ اعتدال است

مامک‌هاشمی پزشک متخصص طب سنتی همدان نیز گفت: رعایت بهداشت عمومی، شستشوی مرتب دست و تقویت سیستم ایمنی بدن با داروهای گیاهی از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا است.   این روزها انجام مطالعات تخصصی برای بهره‌مندی از گیاهان دارویی درزمینهٔ طب سنتی برای پیشگیری و درمان این‌گونه ویروس‌های آغازشده،  مصرف روزانه سیاه‌دانه، سرخارگل، سیب، گلابی و بادام خام با توجه به خواص آن‌ها نقش مؤثری در تقویت سیستم ایمنی بدن در پیشگیری از ابتلا به این بیماری دارد.

هاشمی بابیان اینکه در کتاب قانون بوعلی سینا و هر طب سنتی شش اصل ضروری برای تقویت سیستم ایمنی بدن وجود دارد، اظهار کرد: ابن‌سینا از این شش اصل، سه اصل اول یعنی تغذیه اصولی، توجه به خواب‌وبیداری ورزش منظم را مهم‌ترین اصول دانسته است و از بین این سه اصل مهم‌ترین آن را ورزش منظم توصیف کرده است که نقشی اصلی در بروز بیماری و درمان بیماری دارد.

این متخصص طب سنتی با اشاره به اینکه شاه‌کلید طب سنتی حفظ اعتدال است، ابراز داشت: درگذشته‌های دور هر بیماری که وجود داشت یا اینکه به وجود می‌آمد درمان آن‌ها بر اساس رعایت نکات بهداشتی بود یا از طریق مصرف داروهای گیاهی درمان امکان‌پذیر بود. البته چون این بیماری به شکل‌های مختلف در افراد خودنمایی می‌کند اضافه کرد: بنابراین با توجه به ماهیت این بیماری در افراد داروهای گیاهی خاص مطابق با نوع درگیری آن با افراد تجویز می‌شود که باید گفت بیشتر داروهای گیاهی برگرفته از علم پزشکی بوعلی سینا است.

و اما کلام آخر؛ ابوعلی سینا که پیکرش دریکی از میدان‌های مرکزی کهن شهر همدان آرام‌گرفته است و مجسمه تمام قدش در سوی دیگر میدان نشان از عظمت و بزرگی این پزشک حاذق قرن‌های متمادی عمر بشر دارد، هنوز هم نسخه‌هایش به‌ویژه در استفاده از گیاهان دارویی در دنیا حرف‌های فراوانی برای گفتن دارد و اگر بود، شاید دنیای امروز خیلی زودتر به واکسن و داروی کرونا دست پیدا می‌کرد؛ و اینک درحالی‌که هنوز هم پس از قرن‌ها پزشکان جهان به احترام حکیم هزاره‌ها و مردی از تبار ایران بزرگ کلاه از سر برمی‌دارند و مقبره این نابغه تکرارناشدنی در همدان یا همان هگمتانه، پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین سالانه مأوای هزاران هزار عاشق علم و ادب و عرفان است، نشستن ماسک بر چهره مجسمه پور سینا نشانی خواهد بود برای آن‌که درراه مبارزه با کرونا، باور کنیم همه باید نقش ایفا کنیم و یادمان نروند دنیا روزهای قشنگ‌تری هم خواهد داشت.

کد خبر 542416

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمدرضا کیانفر IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    0 0
    فرهنگ ایران در دوران خلافت عباسیان به اوج رسید خراسان پایتخت علمی ی کشور بیش از چهار هزار دانشمند تقدیم بشریت کرد که محمد خوارزمی اولینشان و عمر خیام آخرینشان بودند جامعه را به آستانه ی رنسانس رساندند و مسیر تمدن بشر را هموار کردند. عمر خیام نابغه ی ریاضی که درجه ی نبوغش هفت برابر اینشتین بود مدت زمان گردش زمین به دور خورشید را با شانزده اعشاری محاسبه کرد و بر اساس آن تقویم را تنظیم نمود. ابوعلی سینا نیز که نابغه ی فلسفه بود با وارد کردن منطق ارسطویی به دین اسلام نخستین سنگ بنای رنسانس را گذاشت در اثر جنگهای صلیبی آثار دانشمندان ایران به اروپا رفت توماس آکوئیناس قدیس ابتکار ابن سینا را درک نمود منطق را وارد دین مسیح کرد سپس ابن میمون اندلسی منطق را وارد دین یهود نمود دومین و سومین سنگ بنای رنسانس را گذاشتند. رنسانس یعنی نوزایی فرهنگی که با رفرماسیون یعنی اصلاحات دینی توسط مارتین لوتر همراه بود.